TÜBAKKOM VE BAROLARIN İSTANBUL SÖZLEŞMESİ’NE İLİŞKİN ORTAK BASIN AÇIKLAMASI
İSTANBUL SÖZLEŞMESİ YÜRÜRLÜKTEDİR
İstanbul Sözleşmesi, kadınların, çocukların herkesin temel hak ve özgürlüklerini güvence altına alan ve şiddet mağdurlarının korunması, rehabilitasyonu ve bir daha aynı şiddet vakalarının yaşanmaması için topyekûn bir birlikteliği öngören, herkesin yaşama hakkının teminatı bir uluslararası antlaşmadır. İstanbul Sözleşmesi; çok uzun yıllardır sürdürülen kadın hakları mücadelesi ve kazanımları ile hazırlanmıştır. Bu nedenle binlerce yıllık mücadeleye dayanan, bu uğurda yitirilen canların emeklerinin ve kişi hak ve özgürlüklerine ilişkin çok önemli hukuki kazanımlarımızın bir gecede yok edilebileceğinin sanılması çok büyük yanılgıdır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde bütün partilerin milletvekillerinin oy birliği ile Anayasamızın 90. maddesi uyarınca, 24 Kasım 2011’de 6251 sayılı Kanunla onaylanan İstanbul Sözleşmesi; milli iradenin sonucudur. Anayasamızın 90. maddesi gereği, usulünce yürürlüğe giren Temel Hak ve Özgürlüklere İlişkin Uluslararası Antlaşmalar kanun hükmündedir, hatta normlar hiyerarşisinde kanunların bile üzerinde yer alır.
"Anayasa’nın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleri" nin Cumhurbaşkanı kararı ile ortadan kaldırılamayacağı, düzenlenemeyeceği Anayasa’nın 104. maddesinin açık hükmüdür.
İstanbul Sözleşmesi, Anayasa’nın 15 ve 17. maddelerinde düzenlenen “Kişinin Yaşam Hakkı; maddi ve manevi varlığının bütünlüğüne dokunulmaması” “Herkesin yaşama, maddi ve manevi hakkına sahip olduğu” “Kimseye işkence ve eziyet yapılmayacağına” ilişkin TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERLE DOĞRUDAN VE BİREBİR İLİŞKİLİDİR. Bu nedenle, Anayasa’nın 104. maddesi gereği, Anayasa’da yer alan temel hak ve özgürlüklere ilişkin Cumhurbaşkanı kararnamesi çıkarılması, hukuka aykırıdır.
TBMM’NİN yani milletin iradesini yok sayarak Anayasa’nın 87. ve 90. maddelerine aykırı şekilde Türkiye’nin ilk imzacısı olduğu Uluslararası İstanbul Sözleşmesi’nin feshine ilişkin Cumhurbaşkanı kararı, Anayasa'ya aykırıdır. Cumhurbaşkanının İstanbul Sözleşmesi’ni fesih kararının Anayasa’da temeli yoktur. Yetki ve usulde paralellik ilkesi gereğince imzalanan uluslararası antlaşmaların, Anayasa doğrultusunda aynı yöntemle feshedilmesi gerekmektedir.
Bu anlamda; daha önceden çıkarılan 15.07.2018 Tarih ve 9 sayılı Cumhurbaşkanı Kararnamesiyle bu konuda Cumhurbaşkanına yetki verilmesi de, açıkça Anayasaya aykırıdır ve hükümsüzdür. Anayasa’nın 6. maddesi gereği “Hiçbir kimse ve organ kaynağını Anayasa’dan almayan bir devlet yetkisi kullanamaz.”
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 104. maddesinde düzenlenen Cumhurbaşkanının görev ve yetkileri arasında “Milletlerarası antlaşmaları onaylar ve yayımlar” hükmü vardır. Bu nedenle Cumhurbaşkanına, milletlerarası sözleşmeleri sadece “onaylama ve yayımlama” görevi veren Anayasa, Cumhurbaşkanına milletlerarası antlaşmaları feshetme yetkisi vermemiştir.
İstanbul Sözleşmesi’nin feshine yönelik Cumhurbaşkanı kararı, yasal dayanaktan yoksundur. İnsan hayatı ve güvenliği, kişi hak ve özgürlükleri, her türlü siyasetin üzerinde olup hiçbir politik hesaba kurban edilemeyecek kadar önemlidir. İstanbul Sözleşmesi yürürlüktedir; uygulanmaya devam edecektir.
Bu nedenle, öncelikle Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni iradesine sahip çıkmak üzere göreve; siyasal iradeyi de Anayasa’nın 2. maddesinde açıkça tanımlandığı şekilde bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’nde hukuki tüm ilke ve kurallara uymaya davet ediyoruz.
İstanbul Sözleşmesi’nden vazgeçmemiz mümkün değildir. Bizler; Barolar ve TÜBAKKOM olarak kadına yönelik şiddeti bir insan hakkı ihlali ve ayrımcılık olarak kabul eden İstanbul Sözleşmesi’ni ortadan kaldırmaya yönelik Anayasa’ya aykırı bu girişime karşı mücadelemizi sürdüreceğimizi belirtiyor, temel hak ve özgürlükleri ortadan kaldırmaya yönelik bulduğumuz bu girişim karşısında toplumumuzun her kesimini bu mücadeleye destek vermeye ve dayanışmaya çağırıyoruz.
• Adana Barosu Başkanlığı
• Adıyaman Barosu Başkanlığı
• Ağrı Barosu Başkanlığı
• Aksaray Barosu Başkanlığı
• Amasya Barosu Başkanlığı
• Ankara Barosu Başkanlığı
• Antalya Barosu Başkanlığı
• Ardahan Barosu Başkanlığı
• Artvin Barosu Başkanlığı
• Aydın Barosu Başkanlığı
• Balıkesir Barosu Başkanlığı
• Bartın Barosu Başkanlığı
• Batman Barosu Başkanlığı
• Bilecik Barosu Başkanlığı
• Bingöl Barosu Başkanlığı
• Bitlis Barosu Başkanlığı
• Bolu Barosu Başkanlığı
• Burdur Barosu Başkanlığı
• Bursa Barosu Başkanlığı
• Çanakkale Barosu Başkanlığı
• Çankırı Barosu Başkanlığı
• Çorum Barosu Başkanlığı
• Denizli Barosu Başkanlığı
• Diyarbakır Barosu Başkanlığı
• Düzce Barosu Başkanlığı
• Edirne Barosu Başkanlığı
• Elazığ Barosu Başkanlığı
• Erzincan Barosu Başkanlığı
• Erzurum Barosu Başkanlığı
• Eskişehir Barosu Başkanlığı
• Gaziantep Barosu Başkanlığı
• Giresun Barosu Başkanlığı
• Gümüşhane-Bayburt Barosu Başkanlığı
• Hakkari Barosu Başkanlığı
• Hatay Barosu Başkanlığı
• Iğdır Barosu Başkanlığı
• Isparta Barosu Başkanlığı
• İstanbul Barosu Başkanlığı
• İzmir Barosu Başkanlığı
• Kahramanmaraş Barosu Başkanlığı
• Karabük Barosu Başkanlığı
• Kars Barosu Başkanlığı
• Kastamonu Barosu Başkanlığı
• Kayseri Barosu Başkanlığı
• Kırıkkale Barosu Başkanlığı
• Kırklareli Barosu Başkanlığı
• Kırşehir Barosu Başkanlığı
• Kilis Barosu Başkanlığı
• Kocaeli Barosu Başkanlığı
• Konya Barosu Başkanlığı
• Kütahya Barosu Başkanlığı
• Malatya Barosu Başkanlığı
• Manisa Barosu Başkanlığı
• Mardin Barosu Başkanlığı
• Mersin Barosu Başkanlığı
• Muğla Barosu Başkanlığı
• Muş Barosu Başkanlığı
• Nevşehir Barosu Başkanlığı
• Niğde Barosu Başkanlığı
• Ordu Barosu Başkanlığı
• Osmaniye Barosu Başkanlığı
• Sakarya Barosu Başkanlığı
• Samsun Barosu Başkanlığı
• Siirt Barosu Başkanlığı
• Sinop Barosu Başkanlığı
• Sivas Barosu Başkanlığı
• Şanlıurfa Barosu Başkanlığı
• Şırnak Barosu Başkanlığı
• Tekirdağ Barosu Başkanlığı
• Tokat Barosu Başkanlığı
• Trabzon Barosu Başkanlığı
• Tunceli Barosu Başkanlığı
• Uşak Barosu Başkanlığı
• Van Barosu Başkanlığı
• Yalova Barosu Başkanlığı
• Yozgat Barosu Başkanlığı
• Zonguldak Barosu Başkanlığı